Temeri de recesiune: Cum trebuie să acționeze un manager pentru a face față provocărilor? (P)

În România, precum și în întreaga lume, multe companii întâmpină dificultăți semnificative, iar o parte dintre acestea adoptă deja diverse măsuri prudențiale precum: încetinirea ritmului de angajări, reorganizări, disponibilizări, caracterizând la nivel general o perioadă de expectativă (așteptare vigilentă) în perspectiva unei aproape sigure recesiuni.

Această neliniște este intensificată de mai mulți factori, printre care: scumpirea creditului, accelerarea inflaţiei, războiul din Ucraina, destabilizarea pieței energiei, precum și blocajele de la nivelul lanţurilor de aprovizionare. În acest context, în care există o amenințare care impactează creșterea globală și stabilitatea financiară, mulți manageri întâmpină dificultăți în a previziona pe termen lung o direcție clară și de a adopta decizii potrivite într-un context definit de incertitudine.

SEMNE PRIVIND PROBABILITATEA DE RECESIUNE LA NIVEL MONDIAL

În întreaga lume există semne de alarmă ale piețelor din diverse sectoare de activitate, potrivit cărora economia mondială se clatină pe marginea prăpastiei. Astfel, se evidențiază probabilitatea unei recesiuni, iar întrebarea nu mai este dacă se va întâmpla, ci când se va întâmpla.

  • Înăsprirea politicii monetare. Piețele s-au confruntat cu realitatea – cândva speculativă, acum conturată de certitudine – că băncile centrale vor continua cu o campanie agresivă de înăsprire a politicii monetare ce va avea ca efect reducerea inflației din economiile naționale, ceea ce conduce în mod fără echivoc către declanșarea unei recesiuni. Acest lucru va afecta în mod categoric consumatorii.

Potrivit firmei de cercetare Ned Davis, există o probabilitate de 98% de apariție a unei recesiuni la nivel mondial, o realitate care prinde contur pe măsură ce trece timpul. Conform aceleiași surse (Ned Davis), indicatorul de probabilitate de recesiune a mai avut un nivel ridicat doar de două ori până acum – în  anul 2008, respectiv în anul 2020.

  • Aprecierea dolarului american. Dolarul american deține un rol important în economia mondială iar în momentul de față acesta este mai puternic decât a fost în ultimele două decenii. Conform datelor publicate de Banca Mondială, dolarul se apreciază pentru că există o cerere mare de dolari.

Inflația ridicată din SUA a determinat FED (Banca centrala din SUA)  să crească în mod agresiv dobânzile, ceea ce generează scumpirea monedei americane.

Situația actuală determină astfel o fugă a investitorilor spre siguranță – ieșind de pe piețele europene, aceștia optează pentru active din SUA. Într-un climat tumultuos – generat de o pandemie globală, urmat de un război în Europa de Est – investitorii manifestă o mai mare deschidere de a cumpăra dolari.

  • Revizuirea perspectivelor privind marjele de profit. Multe dintre afaceri au fost în plină expansiune chiar și în perioada pandemiei când inflația crescută a afectat profiturile. Acestea au transferat costurile lor mai mari către consumatori – protejând astfel marjele de profit, însă este posibil ca măsurile de protecție a câștigurilor să nu funcționeze pe termen lung întrucât experiența a dovedit că și consumatorii se reorientează către alte soluții mai puțin costisitoare.
  • Tendințe și previziuni de disponibilizări. Închiderea companiilor din anumite sectoare de activitate a reprezentat principalul motiv privind disponibilizările recente în marile companii, urmat de reducerea costurilor în contextul noilor condiții din piață și a scăderii cererii.

În ceea ce privește piață rezidențială și a majorărilor de dobânzi, situația a condus la disponibilizări în rândul bancherilor din SUA si vestul Europei, ceea ce determină intensificarea temerii privind apariția unei recesiuni în perioada ce va urma și decizia multor companii din domenii diverse de activitate să își reevalueze necesarul de personal in perioada următoare.

  • Europa, ținta unor sumbre perspective. În timp ce previziunile au fost caracterizate ca fiind negative pentru multe dintre regiunile din lume, Europa este ținta unor sumbre perspective, anunțând o recesiune care pare inevitabilă și cu impact asupra principalelor economii – în iarna 2022 si anul 2023.

OPORTUNITĂȚI ȘI SOLUȚII PENTRU A DIMINUA IMPACTUL UNEI RECESIUNI ASUPRA COMPANIEI

În fața perspectivei prețurilor care explodează și o inflație în creștere, necesitatea de a menține angajații motivați și afacerea pe profit devine tot mai evidentă, astfel încât este esențial ca managerii să își creeze pârghii care să îi ajute să identifice soluții pentru problemele viitoare.

  • Înțelegerea activității proprii în contextul pieței și al schimbărilor apărute. Este esențial ca aceștia să înțeleagă piața națională, internațională și regională, competiția, evoluția și trendurile curente, bazate pe ultimele realități tehnologice, să utilizeze instrumente de management și un sistem performant de KPI (indicatori de performanță).
  • Investiții în resursele interne ale organizației. În contextul unui scenariu economic dificil, cu prețuri în creștere și al necesității de a vinde în continuare produsele ori serviciile către consumatori, perspectiva unei abordări de succes poate fi investirea în resursele proprii ale organizației pentru a genera mai multe oportunități. Acest lucru înseamnă: creșterea performanței de vânzări – investirea în training-ul angajaților oferindu-le acces la cursuri de vânzări și cursuri de digital marketing, content marketing, social media.
  • Valorificarea datelor obținute din studii de piață. De asemenea, la fel de important, este și analiza atentă a datelor din studii de piață specifice industriei în care aceștia activează, ce pot ajuta la elaborarea unor previziuni proprii în funcție de evoluția prognozată și contracararea riscurilor de business, alegând o strategie de dezvoltare adecvată pieței, într-un context foarte bine definit.
  • Alinierea strategiilor proprii cu oportunitățile care apar. O altă abordare eficientă pe care managerii și antreprenorii o pot lua în considerare este de a-și adapta strategiile proprii la organizația pe care o conduc și angajații care fac parte din aceasta, fiind în același timp atenți la oportunitățile care apar în piață în nivelul sectorului lor de activitate.  Este esențial, de asemenea ca aceștia să facă evaluări interne în cadrul echipei pentru alinierea de scopuri, obiective, criterii de performanță.
  • Eficientizarea proceselor din cadrul companiei. Acest lucru vizează în mod special, investiția în tehnologie. Informația înseamnă putere, iar o companie care are o informare bună în perioade de criză va  fi mult mai pregătită să ia deciziile potrivite, adaptate contextului intern și extern. Investiția strategică în instrumente și tehnologii noi permite organizațiilor să își revizuiască procesele și procedurile interne, consolidându-și astfel poziția față de competiție dar și pentru momentul în care piața va reveni.
  • Diversificarea riscului privind investițiile. Diversificarea este un principiu cunoscut care face diferența între succesul și eșecul investițiilor. În consecință, este esențial să “nu fie puse toate ouăle în același coș”, ceea ce înseamnă să nu fie investiți toți banii într-o singură direcție (produse financiare, industrie target, etc)  întrucât acest lucru crează o vulnerabilitate mai mare. Astfel, diversificând portofoliul de investiții, riscul va fi asociat fiecărui instrument, iar în eventualitatea în care unul dintre instrumente va înregistra o scădere, riscul va fi astfel dispersat.
  • Investirea în marketing și satisfacția clienților. Reducerea bugetului total al companiei în perioada unei recesiuni nu este o soluție viabilă care să răspundă provocărilor unei recesiuni economice. Diminuarea cheltuielilor de marketing va afecta performanța companiei subminând poziția acesteia în piață. De aceea, sunt indicate: investiția în inovație (crearea unor produse noi poate stimula cererea, oferind un avantaj competitiv), investiția în serviciile pentru clienți (dezvoltarea relațiilor cu clienții actuali și consolidarea loialității acestora), investiția pro-ciclică respectiv contra-ciclică în publicitate (pro-ciclică: perioada de dezvoltare economică, contra-ciclică: perioada recesiunii).
  • Adaptarea la situații de criză

Procesul de adaptare este esențial în multe situații, chiar și când vine vorba de o criză economică, acest lucru ajutând organizațiile să se reorganizeze și să își optimizeze procesele. Unele dintre ele identifică oportunități și reușesc să depășească cu succes perioada de criză. Fie găsesc o altă nișă, fie își deschid noi business-uri ori investind în tehnologie, reușesc să optimizeze procesele rezolvând mai multe tipuri de probleme, posibil unele și dintre cele existente înaintea perioadei de criză.

  • Concentrarea pe soluții, nu pe obstacole. În timp ce mulți dintre manageri se concentrează asupra problemelor și găsirii vinovaților pentru situația contextuală și direcția unde se îndreaptă afacerea lor, alți manageri mai inspirați caută soluții inovative și oportunități în piață: aceștia urmăresc platforme cu știri de afaceri, știri economice, identifică site-uri cu autoritate mare unde se pot publica advertoriale gratuite pentru promovarea afacerii lor.

CONCLUZII

Investițiile în resursele proprii (angajați, training, tehnologie, marketing, etc) sunt o necesitate, nu o opțiune. Acest lucru ajută la menținerea clienților existenți, identificarea și valorificarea oportunităților din piață, asigurând astfel o dezvoltare sustenabilă, pe termen lung, a companiei.

Alegerea strategică a instrumentelor de marketing. Este esențial ca deciziile de marketing să fie fundamentate cu atenție, având la bază înțelegerea tiparelor de comportamente ale consumatorilor. Utilizarea unor instrumente potrivite – care oferă un raport bun cost-beneficiu, va crește eficacitatea și eficiența în ansamblu a companiei, menținând controlul asupra bugetului disponibil.

Apariția unei recesiuni este inevitabilă, apare ciclic la anumite intervale de timp, însă adoptarea unor decizii strategice la momentul potrivit va ajuta compania să își consolideze poziția în piață și să funcționeze în mod sustenabil.